Konsultacje Społeczne Projektu Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego

Witaj, ()

Wniosek

Złożony przez Złożony dnia Do Status Treść Uzasadnienie
URZĄD MIEJSKI W ŁOMIANKACH 2012-09-28 15:24:34 Główny/Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r./Strategia rozwoju/Działania i zadania rozwojowe odrzucony W związku z trwającymi konsultacjami projektu Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r., po zapoznaniu się z wyłożonym projektem zwracam się z prośbą o uwzględnienie w przedmiotowym dokumencie zadania polegającego na realizacji połączenia szynowego łączącego węzeł komunikacyjny „Młociny” z Mazowieckim Portem Lotniczym Warszawa-Modlin przebiegającego przez gminy Łomianki, Czosnów oraz Nowy Dwór Mazowiecki. Gminy Łomianki, Czosnów i Nowy Dwór Mazowiecki stanowią dynamicznie rozwijające się obszary zarówno pod względem demograficznym jak i gospodarczym. Bliskość ośrodka stołecznego oraz przebieg ponadlokalnego układu komunikacyjnego drogi krajowej nr 7 powodują rozrost na terenach omawianych gmin zarówno funkcji mieszkaniowej jak również usługowo-produkcyjnej. W lipcu 2012 r. został otwarty międzynarodowy Port Lotniczy w Modlinie, który jest drugim po Lotnisku Chopina portem obsługującym Warszawę i całe Mazowsze. Port Lotniczy w Modlinie położony jest w odległości 40 km od centrum Warszawy i 23,5km od Gminy Łomianki. Szacowana liczba pasażerów obsługiwanych rocznie wynosi około 2 mln. Istotnym aspektem niezbędnym dla sprawnego funkcjonowania regionu jest jego dostępność komunikacyjna. Przez omawiany obszar przebiega droga krajowa nr 7, będąca jednym z podstawowych połączeń na osi północ-południe. Stanowi ona również główne połączenie gmin Nowy Dwór Mazowiecki, Czosnów i Łomianki z m.st. Warszawą. Z przeprowadzonych w 2009 roku badań ruchu na drogach układu podstawowego w m.st. Warszawie wynika, że ul. Pułkową – drogą krajową nr 7 w ciągu doby przemieszcza się ok. 64 tys. pojazdów, co w połączeniu z ograniczoną przepustowością wynikającą z ograniczenia prędkości oraz skrzyżowań z sygnalizacją świetlną powoduje znaczne utrudnienia komunikacyjne. Mieszkańcy omawianych gmin oraz podróżni Portu Lotniczego Warszawa-Modlin korzystają głównie z indywidualnych środków transportu oraz komunikacji autobusowej. Główną bolączką dla tego stanu rzeczy jest brak alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego. Z przytoczonych powyżej danych wynika, że infrastruktura komunikacyjna oraz transport publiczny w tej części regionu daleko odbiega od potrzeb wynikających ze stanu istniejącego oraz potencjału rozwojowego gmin położonych wzdłuż drogi krajowej nr 7 oraz obsługi komunikacyjnej Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, a zatem należy dążyć do działań zmierzających do:  poprawy warunków komunikacyjnych,  zapewnienia szybkiego dostępu do centrum Warszawy,  zapewnienia prostej, spójnej komunikacji zbiorowej (stworzenia dogodnych warunków przesiadkowych),  uniezależnienia w jak największym stopniu komunikacji zbiorowej od komunikacji indywidualnej,  obniżenia kosztów podróży,  połączenia z ruchem regionalnym, krajowym,  połączenia lewobrzeżnej Warszawy z Portem Lotniczym Modlin. Skutecznym działaniem zapewniającym rozwiązanie problemu komunikacyjnego tej części Mazowsza może być realizacja linii pojazdu szynowego w ciągu Warszawa – Łomianki – Czosnów – Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Za takim rozwiązaniem przemawia m.in. brak połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą i Modlinem po zachodniej stronie Wisły. Obecnie budowana jest linia kolejowa łącząca Nowy Dwór Mazowiecki z Portem Lotniczym w Modlinie i Warszawą, jednakże prawobrzeżna linia kolejowa nr 9, biegnąca od Gdańska, przez Legionowo do Dworca Gdańskiego i Dworca Centralnego w Warszawie na odcinku warszawskim jest już w tej chwili silnie przeciążona. Ponadto do 2030r. planowane jest prawobrzeżne połączenie kolejowe Płocka z Portem Lotniczym w Modlinie. Proponowana lewobrzeżna linia pojazdu szynowego powinna zostać włączona w system Regionalnej Kolei Mazowieckiej. Wskazane jest, aby łączyła główny węzeł kolejowy - Warszawę i planowany węzeł regionalny - Port Lotniczy w Modlinie. Linia stałaby się połączeniem uzupełniającym planowaną linię szybkiej kolei łączącej Płock z Warszawą i byłaby ewentualnym odbarczeniem prawobrzeżnej linii kolejowej nr 9. Gdańsk (Nasielsk) – Modlin – Legionowo - Warszawa. Można by było obniżyć natężanie ruchu pociągów na prawym brzegu Wisły oraz ewentualnie skierować ruch pociągów na ten odcinek w czasie remontów linii kolejowej nr 9. Planowana trasa linii pojazdu szynowego zostanie poprowadzona wzdłuż drogi S7, od stacji metra Młociny w Warszawie (Huty Warszawa) przez Łomianki, Dziekanów Leśny, Łomna Las, Palmiry, Czosnów, Kazuń, Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin aż do Portu Lotniczego w Modlinie. Wskazana trasa zostanie poprowadzona po terenie płaskim, głównie niezabudowanym. Przez tereny zabudowane będzie przebiegać na wysokości Łomianek, Czosnowa oraz Modlina. Prawdopodobnie jedynym ze znaczących obiektów inżynieryjnych wymaganych do realizacji będzie przeprawa mostowa na wysokości Nowego Dworu Mazowieckiego. Na załączniku graficznym do niniejszego wniosku pokazano jeden z wariantów przebiegu proponowanego połączenia szynowego. Szczegółowy przebieg powinien być przedmiotem studium wykonalności inwestycji. Z punktu widzenia ochrony środowiska potencjalnym głównym zagrożeniem będzie hałas generowany przez pojazdy szynowe oraz zanieczyszczenie powietrza w sytuacji gdyby linia była obsługiwana przez tabor o napędzie spalinowym. Istnieją techniczne możliwości wprowadzenia rozwiązań, które ograniczą przewidywane uciążliwości. Będą one przedmiotem postępowania w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Propozycją jest zastosowanie nowoczesnych taborów Kolei Mazowieckiej i Szybkiej Kolej Miejskiej (SKM), które są przyjazne dla środowiska (ciche, emitują znacznie mniej szkodliwych substancji do środowiska). Szacunkowa długość lewobrzeżnej linii pojazdu szynowego Warszawa – Łomianki – Czosnów – Port Lotniczy Modlin będzie wynosić około 25 km. Proponowane połączenie szynowe oprócz pełnienia funkcji obsługi ruchu pasażerskiego z Portu Lotniczego w Modlinie będzie mieć również za zadanie obsługę terenu gmin przylegających do niego, dlatego też konieczne będzie zaprojektowanie odpowiedniej ilości przystanków pośrednich z uwzględnieniem kryteriów szybkości oraz ekonomicznej opłacalności połączenia. Przy stacji i przystankach proponujemy organizację węzłów przesiadkowych ze środków komunikacji indywidualnej na komunikację zbiorową. Wskazana będzie realizacja systemu parkingów Park&Ride (Parkuj i Jedź), czy też Bike&Ride (Zaparkuj Rower i Jedź). Rozkład kursowania linii pojazdu szynowego oraz długość taboru powinna być dostosowana do potoku podróżnych. Podstawowe koszty realizacji inwestycji będą związane z:  budową linii kolejowej (nie ma trudnych warunków topograficznych),  budową przeprawy kolejowej przez Wisłę,  zakupem taboru. Jednocześnie nadmieniamy, że proponowany przebieg lewobrzeżnej linii pojazdu szynowego będzie nawiązywać do istniejącej w okresie międzywojennym linii kolei wąskotorowej łączącej Dworzec Gdański, Łomianki, Dziekanów Leśny, Sadową, Łomnę Las i Palmiry. Na terenie Łomianek projektowana trasa kolejowa została zaproponowana wzdłuż ul. Kolejowej, którą w latach 1929 – 1943 kursowały pociągi „Kolei Elektrycznej Warszawa - Młociny - Modlin”. Załącznik nr 2 do niniejszego wniosku stanowi fragment mapy z 1936 r., na którym wyraźnie widać przebieg kolejki wąskotorowej. Realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie połączenia szynowego w ciągu Warszawa – Łomianki – Czosnów – Port Lotniczy w Modlinie w znacznym stopniu rozwiąże problemy komunikacyjne tej części województwa mazowieckiego, w szczególności zapewniając dogodne połączenie Portu Lotniczego w Modlinie z Warszawą, a także stworzy szansę na dalszy rozwój społeczno-gospodarczy tej części regionu, dlatego też proszę o jego uwzględnienie w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r. brak
Załączniki
Brak
◄ Wróć...
© 2024 MBPR - Konsultacje społeczne